5.05.2009

Cemal Süreyya


Asıl adı Cemalettin Seber'dir. 1931 yılında Erzincan'da doğdu, 9 Ocak 1990 tarihinde İstanbul'da öldü. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Maliye ve İktisat Bölümü'nü bitirdi. Maliye Bakanlığı'nda müfettişlik, darphane müdürü, Kültür Bakanlığı'nda yayın kurulu danışma üyeliği, Orta Doğu İktisat Bankası yönetim kurulu üyeliği görevlerinde bulundu. Yayınevlerinde danışmanlık, ansiklopedilerde redaktörlük, çevirmenlik yaptı.

Papirüs dergisini üç kez çeşitli aralıklarla çıkardı. Pazar Postası, Yeditepe, Oluşum, Türkiye Yazıları, Politika, Yeni Ulus, Aydınlık, Saçak, Yazko Somut, 2000'e Doğru gibi yayın organlarında şiir ve yazılarını yayımladı.

İkinci Yeni şiirinin en önemli isimlerindendir. Geleneğe karşı olmasına karşın geleneği şiirinde en güzel kullanan şairlerden birisiydi. Kendine özgü söyleyiş biçimi ve şaşırtıcı buluşlarıyla, zengin birikimi ile, duyarlı, çarpıcı,yoğun, diri imgeleriyle İkinci Yeni şiirinin en başarılı örneklerini vermiştir.


Cemal süreyya’dan bahsedildiğinde, güzel aşk şiirleri yazdığı söylenir. Bana kalırsa Cemal Süreyya aşk şiiri değil, âşık şiirleri yazmıştır. Şiirinde aşktan ziyade âşıktan, âşıklardan bahseder. derim ki, aşkı anlatmanın en güzel yolu, âşığı anlatmaktır. Cemal Süreyya ile ilgili çok şey anlatılabilir. Zira çok zengin, renkli, curcunalı bir hayat sürmüş bir abimiz.
Cemal Süreyya kendi âşıklığı üzerinden aşkı anlatmış. Cümlelerin kurgusunda, kelimelerin sadeliğinde ve saflığında bir çocuğun aklının tertemiz duruşunu görebiliriz. Bir defa çok güzel bakıyormuş. Şiirinden belli nasıl da güzel baktığı. çocuk gözleri gibi ışıl ışıl bakarmış. Işığı yansıtırmış, aşkı yansıtırmış. denir ki, hiçbir kadın o gözlere, gözlerini kaçırmadan bakamamış. Aşk adlı şiirinde, “şurda senin gözlerindeki bakımsız mavi” derken, o güne kadar kadının gözlerinin içine iyi bakılmadığını, bakımsızlığın sebebinin, aşkla bakılmaması olduğunu anlatır Cemal Süreyya. Her kadının anlayamayacağı bir övgüdür. Bu dizede kadınına diyor ki, şimdiye kadar senin gözlerinin mavi derinliğine kimse inememiş, kimsenin nefesi yetmemiş, kimse uzun uzun bakamamış, bakımsızlığı buradan geliyor. ama ben bakarım. hiç merak etme ben bakarım.

Image Hosted by ImageShack.us


Biliyorum sana giden

Biliyorum sana giden yollar kapalı
Üstelik sen de hiç bir zaman sevmedin beni

Ne kadar yakından ve arada uçurum;
İnsanlar, evler, aramızda duvarlar gibi

Uyandım uyandım, hep seni düşündüm
Yalnız seni, yalnız senin gözlerini

Sen Bayan Nihayet, sen ölümüm kalımım
Ben artık adam olmam bu derde düşeli

Şimdilerde bir köpek gibi koşuyorum ordan oraya
Yoksa gururlu bir kişiyim aslında, inan ki

Anımsamıyorum yarı dolu bir bardaktan su içtiğimi
Ve içim götürmez kenarından kesilmiş ekmeği

Kaç kez sana uzaktan baktım 5.45 vapurunda;
Hangi şarkıyı duysam, bizim için söylenmiş sanki

Tek yanlı aşk kişiyi nasıl aptallaştırıyor
Nasıl unutmuşum senin bir başkasını sevdiğini

Çocukça ve seni üzen girişimlerim oldu;
Bağışla bir daha tekrarlanmaz hiçbiri

Rastlaşmamak için elimden geleni yaparım
Bu böyle pek de kolay değil gerçi...

Alışırım seni yalnız düşlerde okşamaya;
Bunun verdiği mutluluk da az değil ki

Çıkar giderim bu kentten daha olmazsa,
Sensizliğin bir adı olur, bir anlamı olur belki

İnan belli etmem, seni hiç rahatsız etmem,
Son isteğimi de söyleyebilirim şimdi:

Bir geceyarısı yazıyorum bu mektubu
Yalvarırım onu okuma çarşamba günleri

Cemal Süreyya

0 yorum:

Arama

Loading

arama motoru..

Subscribe via email

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

İzleyiciler

Blog Listem

My BlogCatalog BlogRank Free blog counters BlogBurst.com Check PageRankOpen Directory Project at dmoz.orgAdd to Technorati Favorites! Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.NetBlog Linkleri Link Dizini